donderdag 5 februari 2009

schrijftips


Vandaag even een copy paste uit de blog van Marjolijn Hof. Gewoon omdat ik het wel erg interessant vind. Marjolijn geeft schrijftips:

'Veel oefenen en je zeker niet bezighouden met hoe je verhaal eruit gaat zien. Het gaat in het begin echt alleen maar om wát je schrijft. Veel schrijvers in de dop maken zich druk om het lettertype en de omslag en dat soort zaken. Niet doen! Heel veel lezen. Van veel verschillende schrijvers, want als je alles van één schrijver leest kun je die expres of per ongeluk na gaan doen. Hardop lezen wat je hebt geschreven. Zo hoor je of de zinnen goed lopen. Niet te veel willen uitleggen. Als iemand bijvoorbeeld boos is kan hij hard praten, met de deuren smijten en op de trap stampen. Je hoeft dan echt niet meer uit te leggen dat hij boos is. Lelijk durven schrijven: daarmee bedoel ik dat je soms dingen moet uitproberen. Het maakt dan niet uit of het mooi wordt of niet, want je kunt het later altijd nog veranderen. Je moet een beetje kunnen aanrommelen.'

Heel veel lezen. Ik vind het wel treffend dat ze dat schrijft. Dat doet me spontaan denken aan die populaire Vlaamse auteur die er ronduit voor uitkomt dat hij nog nooit iets van een collega heeft gelezen. Zijn interesse in andere auteurs loopt naar mijn mening dan ook recht evenredig met zijn literair talent. Wie raadt over wie ik het heb mag als hoofdprijs een van zijn boeken ritueel verbranden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten