woensdag 25 februari 2009

goed gedaan


Dat hebben jullie nu eens goed gedaan, jury van de Boekenleeuw en de Boekenpauw. Ik spreek me even niet uit over Prins van de hel van Wendy Stroobant, want dat heb ik nog niet gelezen. Maar als jullie over de toekenning van deze Boekenwelp even hard hebben nagedacht als over al die andere, dan twijfel ik er niet aan dat ook dit pluchen beestje op de goede plek zit.

Voor mij kwamen drie boeken in aanmerking voor jullie Boekenleeuw. En dan moet je natuurlijk een keuze maken. Je kan altijd discussiƫren over waarom dit boek wel en dat niet. En uiteindelijk zal het maar over subtiele verschillen gaan. Maar ik vind dat jullie met Allemaal willen we de hemel van Els Beerten een uitstekende keuze hebben gemaakt. De auteur heeft met dit boek zeker haar magnum opus geschreven en bovendien heeft ze thema's als oorlog, schuld en de dunne scheidingslijn tussen goed en kwaad op een intrigerende manier weergegeven. Dit boek is gewoon een monument. Ik ben trouwens blij dat jullie de twee andere boeken die naar mijn mening in aanmerking kwamen (Het geheim van de keel van de nachtegaal van Peter Verhelst en Moeders zijn gevaarlijk met messen van Do van Ranst) meteen gehonoreerd hebben met een Boekenwelp.

De Boekenpauw nu. Dat Sabien Clement die krijgt is dik OK. Waarschijnlijk hebben jullie ook lang getwijfeld tussen Carll Cneut (Het geheim van de keel van de nachtegaal) en Sabiens En iedereen ging op zijn mieren zitten. Maar ik kan me best vinden in jullie keuze. Bovendien verdient dit laatste boek wel een duwtje in de rug. Want niet alleen de illustraties zijn heerlijk sober en teder, maar ook de tekst is zo fantastisch poƫtisch geschreven dat dit boek die extra aandacht wel verdient. Ik weet het, daar ging het niet om, maar het is een aangenaam bijverschijnsel. Carll Cneut moet trouwens niet lopen kniezen met zijn Boekenpluim. Hij en Peter Verhelst krijgen nog wel een kans bij de Gouden Uil, waar ik ze meer op hun plaats vindt.
Wie de tweede Boekenpluim zou krijgen was voor mij een groter vraagteken. Jullie hebben gekozen voor Ingrid Godon. En daar kan ik inkomen. Ze verstaat heel goed de dierenverhalen van Toon Tellegen, zodat ze met haar illustraties in Morgen was het feest het boek meteen het juiste accent meegeeft. Voor mij is ze een van de beste illustratrices van Tellegens werk. Ik ben blij dat jullie dat ook hebben gezien.

Jullie hebben ook geen polemiek gemaakt over de dunne spoeling in de jeugdliteratuur (wie in de wereld een beetje thuis is weet dat toch al lang). Nee, jullie hebben, door net die boeken uit te kiezen die het verdienen, aangetoond dat er vorig jaar wel degelijk weer enkele boeken zijn verschenen die absoluut de moeite waard zijn om gelezen te worden.

Waarvoor mijn grote dank.

3 opmerkingen:

  1. dag Stefan,
    Ik liep helemaal niet te kniezen hoor. Wel integendeel. En Sabien is sowieso een heel erg mooie winnaar! groet, carll

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo bedoelde ik het ook niet Carll. Ik wou gewoon zeggen dat ik jou voor je illustraties in 'Het geheim van de keel van de nachtegaal' ook absoluut een onderscheiding gun.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat van die dunne spoeling zou dit jaar niet aan de orde geweest zijn denk ik. Uiteraard waren er veel boeken die geen kans maakten om te winnen, maar er zaten relatief veel titels bij die toch de moeite waard waren. Ik ben benieuwd wat je van Prins van de Hel vindt, voor mij was Wendy Stroobant de ontdekking van deze Boekenleeuwselectie, en ik heb gehoord dat ze nog een paar boeiende romans geschreven heeft.
    Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen