vrijdag 13 februari 2009

bestaat toeval nog?


Gisteren raakte bekend dat een Amerikaanse en een Russische satelliet tegen elkaar botsten op 800 km boven de aarde. Nu had ik altijd al het idee dat de ruimte iets imens was dat ik me niet kon inbeelden dat er geen plaats genoeg zou zijn voor twee satellieten om ongestoord wat rondjes boven de aarde te vliegen, zelfs al was dat slechts op 800 km.

Spontaan kwam deze vraag bij me op: Als twee satellieten in de onmetelijke ruimte elkaar kunnen raken, hoe groot is dan de kans dat er op zekere dag een vliegtuig op mijn kop zal neerstorten? Moet ik me daar dan ook maar zorgen om maken?

En wat was er vanochtend in het nieuws? In het Amerikaanse Buffalo kreeg iemand wel degelijk een vliegtuig op zijn huis en stierf, samen met de 49 inzittenden van het toestel.

Is toeval wel echt zo toevallig als het woord zegt? Je zou er bijna aan twijfelen. Maar erger dan dat kan toch niet, zou je denken.

En wat blijkt? Een van de slachtoffers in het vliegtuig was een weduwe waarvan de man in 2001 stierf toen... twee vliegtuigen zich in het World Trade Center boorden! Daar gaat je haar toch als vanzelf bij uitvallen!

Ik denk dat ik me maar een helm ga aanschaffen. En laat het niemand verwonderen als ik vanaf nu wat vaker naar de lucht kijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten