dinsdag 14 juli 2009

nog meer geronimo


Kinderzender Nickelodeon heeft de uitzendrechten van de animatiereeks Geronimo Stilton gekocht. Ik word daar niet vrolijk van.

Alhoewel ik de boeken van de irritante ("gi-ga-geitenkaas") muis verschrikkelijk vind, vind ik dat niet het grootste probleem. Veel problematischer vind ik de alomtegenwoordigheid van Geronimo Stilton. De boeken worden voor een habbekrats aangeboden bij Humo. Boekhandels hebben aparte Stiltontafels en Stiltonrekken. Het Nieuwsblad stopt elke week een Geronimokrant bij haar zondageditie. Vandaag zag ik de boeken van de muis zelfs in de fruit- en groenteafdeling van mijn lokale supermarkt (echt waar). Vorige maand verschenen weer 3 (drie!) nieuwe boeken van Geronimo en randfiguren. En in de toekomst worden kinderen door de muis ook nog eens bestookt via televisie. Wedden dat langspeelfilms en computergames nog zullen volgen?

Laat de boeken nog zo slecht zijn, zolang er ook nog ruimte is voor betere jeugdliteratuur is dat zo erg nog niet. Maar dat is nu net het grote probleem. Die ruimte is er niet meer. In hoeveel gezinnen gaat het volledige budget voor kinderboeken al op aan Geronimo Stilton? Hoeveel kinderen houden nog leestijd over om ook nog wat anders te lezen?

Stilton zou voor veel kinderen een opstap zijn naar de echte jeugdliteratuur? Ik geloof daar niet in! Hier en daar zal er wel een uitzondering tussen zitten. Maar de regel is dat Stilton kinderen vooral aanzet tot het lezen van nog meer.. Stilton.

Moeten we dat als leesbevorderaars blijven aanzien?

3 opmerkingen:

  1. Dat onze kinderen de boeken van Stilton lezen en graag lezen, vind ik niet erg. Liever die boeken dan geen boeken. Maar dat de 'commerce' errond zulke groteske vormen aanneemt, vind ik ook jammer. Zo wordt het inderdaad moeilijk om andere literatuur nog aan bod te laten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Liever die boeken dan geen boeken"... Misschien wel. Maar wat ik me bedacht: laat je je kinderen de hele week frietjes of spaghetti eten omdat zoon of dochterlief dat lekker vindt? Nee toch? Als ouder heb je volgens mij de taak om je kind behalve Geronimo Stilton OOK nog iets anders te laten meenemen uit bib of boekhandel. "Een Geronimo" en "één ander boek!" Verplicht! Maar het erge is dat veel ouders die boeken OOK fantastisch vinden: en dat stoort me veel erger, eigenlijk. Ouders moeten opvoeden, kinderen moeten zich willen afzetten tegen hun ouders. Maar dat lukt niet wanneer ouders hetzelfde doen of dezelfde kleding als hun kinderen gaan dragen, of ook skaten. (met eeuwig en drie dagen dank aan Wolf Erlbrüch, ik geloof dat dat waar is)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lukt zelden kinderen zoveel te laten lezen. Als Geronimo Stilton er niet was geweest, hadden kinderen dan zoveel gelezen? Zelf ben ik dol op lezen, in allerlei boeken. En dat is begonnen met Geronimo Stilton. En ik vind het juist goed dat de ouders de boeken geweldig vinden. Als je MOET lezen isde lol er snel af, kinderen lezen Geronimo Stilton boeken vrijwillig. Dan hoort dat juist goed te zijn. En ooit zullen kinderen te oud worden, en zullen ze toch andere boeken moeten lezen.

    BeantwoordenVerwijderen