woensdag 15 juli 2009

een nieuwe literaire onderscheiding... of toch niet?


De Gouden Lijst, zo heet de eenmalige literaire onderscheiding die door Ted van Lieshout en Hans Hagen in het leven is geroepen als protest tegen het verdwijnen van de Gouden en Zilveren Zoenen. Een jury van collega-auteurs kiest het beste jeugdboek voor twaalf jaar en ouder.
Het wegvallen van de Zoenen is ronduit triest. Met een vervangende prijs kan ik alleen maar blij zijn en dat ben ik ook.

Maar is het toeval dat wij sinds een jaar in onze bibliotheek een eigen literaire onderscheiding in het leven hebben geroepen en dat die onderscheiding het Gouden Lijstje heet? (Let trouwens op het verkleinwoord, we zijn erg bescheiden.) Met een Gouden Lijstje - wat eigenlijk een plaats is in onze eigen 'walk of fame' in de vorm van een gouden lijstje op de boekenplank - vestigen we de aandacht op die auteurs die de jeugdliteratuur op een hoger niveau weten te tillen en die daarin een zekere constante hebben bereikt. We engageren ons ook een activiteit te organiseren rond elke auteur die van ons een Gouden Lijstje mag ontvangen.
En is het toeval dat we onlangs Hans Hagen lieten weten dat we hem volgend jaar uitnodigen voor een auteurslezing en dat hij bij die gelegenheid door ons met een Gouden Lijstje zal worden bedacht?

(Op de foto zie je Do Van Ranst die vorig jaar als eerste een Gouden Lijstje mocht onthullen.)

3 opmerkingen:

  1. Oei, dat wisten we niet. Het voert een beetje te ver om hier uit te leggen hoe we bij die naam gekomen zijn, maar het is in ieder geval niet zo dat Hans op het idee zou zijn gekomen door het Gouden Lijstje. Ik heb vóór de bekendmaking het internet afgezocht op "Gouden Lijst" en niets gevonden. Ik ben er toen van uitgegaan dat het niet bestond.
    Ik vind het heel spijtig dat ik er nu pas achter kom dat er wel degelijk een Gouden Lijstje bestaat en dat het idee erachter ook ongeveer gelijk is, omdat we steeds verder zijn met de ontwikkeling van het initiatief, zo ver dat het eigenlijk niet meer terug te draaien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inmiddels heb ik nogmaals op internet gezocht, maar nu specifiek naar "Gouden Lijstje" in plaats van "Gouden Lijst", en ja, ik heb nu diverse verwijzingen gevonden, waaronder naar de bibliotheek van Ham.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ted, lig er niet wakker van.

    Er zijn trouwens wel duidelijke verschillen tussen de twee initiatieven:
    Jij bekroont een boek voor een specifieke doelgroep.
    Wij zetten een jeugdauteur zelf in de spotlights. Die auteur mag dan wel een lijstje onthullen, maar in de eerste plaats is dit toch een leesbevorderingsproject om kinderen en jongeren tot bij de betere jeugdliteratuur te brengen.

    En moest je echt schuldgevoelens hebben, dan weet ik wel een manier om het goed te maken: mochten we in de toekomst jou vragen ook bij ons een Gouden Lijstje te komen onthullen, zeg dan ja.

    BeantwoordenVerwijderen