zaterdag 30 mei 2009

zeker lezen


Het verhaal van Tommie en de torenhoge boterham werd door Pieter Gaudesaboos en Lorraine Francis bedacht, waarna deze laatste het uitschreef. Het jongetje Tommie heeft honger en maakt een boterham die zoveel laagjes telt dat hij door het dak van zijn huis groeit. Moeder en vader vinden dat allemaal prima, en telkens wanneer iemand hem feliciteert met zijn bouwwerk, antwoordt Tommie: "Maar ik ben nog lang niet klaar." Die herhaling is leuk voor de kleine lezer. Wanneer de boterham uiteindelijk dan toch klaar is, besluit Tommie dat hij meer zin heeft in een banaan.
Het verhaal is dus eenvoudig en toegankelijk, maar breekt op zich geen potten.

Die potten worden wel volop gebroken door de illustraties van Pieter Gaudesaboos. Het verhaal zelf is al heel wat jaren geleden bedacht en toen al maakte Pieter er illustraties bij, die echter nooit zijn uitgegeven. Die illustraties waren zeker niet slecht, maar droegen nog niet het typische Gaudesabooslabel dat de definitieve versie wel heeft. Zijn stijl van nu is geënt op de retrostijl, maar toch zo dat het ook kinderen van nu aanspreekt. Die stijl (bijvoorbeeld de vorm van de hoofden) vonden we ook al terug in Briek : Waar is de vogel? Heel veel oog voor detail ook, waarbij kinderen nog een heleboel dingen kunnen ontdekken die naast het verhaal een eigen leven leiden. Of hoe retro toch enorm vernieuwend kan zijn.
Pieter Gaudesaboos vertelde me onlangs dat hij denkt zijn definitieve stijl nu wel gevonden te hebben. En alhoewel ik er enorm van hou, hoopte ik toch stilletjes dat het niet waar zou zijn. Pieter kan volgens mij nog heel veel aan, en ik hoop dat hij zich steeds zal blijven vernieuwen, want deze jongeman is in staat ons nog heel veel moois te laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten