woensdag 6 mei 2009

Martha Heesen jarig


Vandaag wordt Martha Heesen 61. Een dame die laat is beginnen schrijven, maar gelukkig toch nog prachtige dingen gemaakt heeft.

Mijn zusje is een monster (10+, Zilveren Griffel 2001) is alleszins een van mijn favoriete boeken. De titel zegt alles: Neeltje, een kind van vijf, terroriseert het hele gezin. Het is ongelooflijk hoe Martha Heesen dit personage neerzet. Als een kleine duivelin die psychologisch alles en iedereen lijkt te doorzien, een meestermanipulator is en zo elke situatie naar haar hand zet. Daarbij weet ze de charme van een onschuldig vijfjarig kleutertje wonderbaarlijk als grootste wapen uit te spelen. Als lezer kan je daar alleen maar met verbijstering naar staan kijken.

In Stekels (11+, Zilveren Griffel, nominatie Gouden Uil 2002) gaat het over twee kinderen die zich niet gedragen zoals hun ouders het willen. En waarvan iedereen ontzettend hard probeert te zoeken naar de oorzaak van hun gedrag. Maar niemand wil begrijpen dat ze gewoon aan het puberen zijn. Martha Heesen geeft op een fantastische manier de gevoelens en het zoeken van een puber weer.

Martha's meest besproken boek is ongetwijfeld Toen Faas niet thuiskwam (12+, Gouden Uil 2004). Opnieuw wordt een sterk portret neergezet, dit keer van Petrus, die de stukken bij elkaar probeert te houden in een gezin dat schijnbaar verwoest is. Heerlijk suggestieve schrijfstijl.

Bij het schrijven van dit stukje valt het me toch op dat Martha Heesens sterkste boeken alweer een paar jaar oud zijn. Hopelijk komt er gauw weer een meesterwerkje.

Uitspraak van Martha Heesen: "Voor de lange, droevige opstellen die ik schreef kreeg ik wel eens een negen-en-een-half, en een keer zelfs een prijs. Eerst dacht ik dat ik veearts wilde worden, maar uiteindelijk ging ik toch Nederlands studeren (vanwege die opstellen natuurlijk)."

mijn score:
Sterre en Joe ===
Mijn zusje is een monster ====
Stekels ====
Toen Faas niet thuiskwam =====
De ijzeren hemel ====
Maandag heeft vleugels ===
Watson ===

5 opmerkingen:

  1. En weer wordt mijn nog-te-lezen-lijst langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Maandag heeft vleugels" heb ik vorige week gered uit "De Sleghte", ga het gauw een keer lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jajaja, er komt gauw een nieuwe van Martha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "De ijzeren hemel" vond ik erg mooi! En mijn zoon is helemaal weg van "Watson" (en ik stiekem ook).
    Ik moest wel even gniffelen om je eerste zin. Publiceren dames (of heren?) van latere leeftijd meestal slecht dan? ;-)
    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goede suggesties om mee te nemen wanneer ik zo dadelijk met mijn dochter naar de bib trek (zalig die nieuwe openingsuren, dat we daar nu samen een rustig uurtje uit van kunnen maken op zaterdagmiddag)

    BeantwoordenVerwijderen