maandag 25 mei 2009

ijs


Diegenen die me kennen weten dat ik verzot ben op ijsjes. Nu kan je met ijsjes heel veel kanten op: je hebt ze in alle kleuren, texturen en smaken, overgoten met chocola, slagroom en allerhande exotische sausjes, Italiaans of Australisch, als extra op een pannenkoek, met fruit...
Maar niets van dit alles. Ik wil enkel vanilleijs, zonder toevoeging van wat dan ook dat de smaak kan afleiden. Dat lijkt op het eerste zicht heel simpel, maar net dan worden mijn eisen wel heel erg hoog. Zo is er bijvoorbeeld geen enkel merk fabrieksijs dat ook maar in de buurt komt van waard om gegeten te worden. Ze hebben allemaal een vuile nasmaak waar ik echt niet van hou. Ook lang niet alle professioneel gedraaide ijsjes vallen bij mij in de gratie. Te romig of niet romig genoeg, te luchtig of niet luchtig genoeg. Ik heb een exacte voorstelling van hoe een perfect ijsje moet smaken, maar vraag me niet het te beschrijven.

Zo staat er op de plaats waar het Kanaal Kwaadmechelen-Dessel en het Kanaal Bocholt- Herentals bij elkaar komen een ijsvrouw van wie ik het ijs echt kan appreciëren. Ik had er gisteren een fietstocht van meer dan tachtig kilometer voor over om er te geraken. Passeerde onderweg allerlei ijsventers en ijsstalletjes die ik allemaal links (of rechts) liet liggen, met het risico dat de dame waar ik naar op weg was er die dag niet zou staan. Maar gelukkig was ze er wel. En 75 cent per bol, dat is best nog te doen.

Een andere plek die ik elke liefhebber kan aanraden is bij Popeye in Kessel-Lo. Een vrouwtje van ver in de gevorderde leeftijd baat in haar garage een ijssalon uit. Ze blaft al haar klanten af, ze heeft maar twee of drie smaken, maar who cares. Alles wat ik nodig heb is een paar bollen vanille en dat ik daar een zuur gezicht en een ongezellige plek bijkrijg kan me echt niets schelen.

Wie nog plaatsen weet waar ze lekker vanilleijs verkopen, mag het altijd laten weten.

4 opmerkingen:

  1. Laat mij nu enorm van ijs houden, maar niet zo van vanille-ijs. Of liever, Nutella-ijs, speculaasijs, tiramisu-ijs enz. vind ik veel spannender van smaak...

    Ik ben dus geen goede vanille-ijsadviseur vrees ik. Maar ik hoor van héél veel mensen dat het vanilleijs van het ijskarretje in de dreef bij de abdij van Averbode heerlijk is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ijs van Averbode kan ermee door. Laten we zeggen 7/10.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inge Misschaert28 mei 2009 om 16:21

    Mijn absolute topper is het ijs van de Australiër: vanille en banaan. Als ik dozenijs koop, dan hou ik wel van fermette.
    En ik geef het toe, af en toe kan ik vreselijk genieten van een grote, kleverige softijs aan zee, hoe industrieel dat ook mag zijn ...
    Maar ja, smaken en kleuren en zo ...
    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Australisch ijs is echt niet mijn ding.

    BeantwoordenVerwijderen