donderdag 29 januari 2009

het einde van het literaire kinderboek


Een van de aangename dingen van mijn vak is dat ik af en toe eens jeugdauteurs ontmoet. Zij zijn een ras dat ik erg hoog acht. Zo een ontmoeting heeft voor mij toch steeds weer iets magisch.
Vandaag mocht ik uit eten met Heide Boonen (Ed Franck wist ervan). We hadden een uitgebreide babbel over de tendenzen binnen de jeugdliteratuur. Allebei zijn we ervan overtuigd dat er tegenwoordig ontzettend veel rommel wordt gemaakt. Commercialiteit lijkt de enige maatstaf geworden. Nochtans zijn volgens Heide uitgeverijen toch nog steeds op zoek naar goede manuscripten. En dat op zich is natuurlijk wel hoopgevend. Maar literaire kinderboeken zijn volgens haar passé. Verkoopbaarheid primeert nu. Zelfs binnen een uitgeverij als Querido, waar kwaliteit toch altijd in het vaandel heeft gestaan, zijn die verschuivingen zichtbaar. Terwijl men vroeger met auteurs als A.M.G. Schmidt genoeg verdiende om minder commerciële boeken kansen te geven, moet nu elk boek commercieel rendabel zijn. Goed geschreven is geen bezwaar, maar toegankelijkheid is een must. Daar is natuurlijk niets mis mee. Maar heeft het literaire kinderboek dan geen reden tot bestaan meer? Wat met die - al is het een kleine - groep kinderen die niet alleen geniet van een goede verhaallijn, maar ook van stijl en taal? Mag voor hen het literaire kinderboek blijven bestaan? Ik geloof trouwens nog altijd dat het kan om kinderen literaire smaak bij te brengen. Ook groenten hebben we als kind moeten leren eten. Waar het aan ontbreekt is goede begeleiding, bijvoorbeeld (en vooral) vanuit het onderwijs. Daar wachten we nu al veel te lang op. Is nu ook het geduld van uitgevers uitgeput?
Heide, ik hoop dat je het toch een beetje te somber inziet...

Noot: Het jongetje op de foto leest een van de succesrijkste series van dit moment. Klik op de foto om te vergroten.

2 opmerkingen:

  1. Ik deel de somberheid van Heide wel. Er worden nog steeds zeer goede kinder- en jeugdboeken gemaakt, maar ze worden ondergesneeuwd door een enorme lawine middelmatig werk. Als niemand die goede boeken onder het sneeuwdek uithaalt - en dat gebeurt nu niet in voldoende mate - verstikken ze. En dát is wat er aan het gebeuren is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook somber gestemd, wanneer ik altijd maar weer lees dat het ONDERWIJS meer zou moeten doen, en dat blijkbaar niet doet. Maar als je zelfs opmerkt dat studenten Nederlands niet meer lezen dan hun verplichte "nummers" op een lijst - dat vinden velen onder hen al erg genoeg - word ook ik heel triest... Maar gelukkig zijn er nog voldoende initatieven en kwalitatieve boekhandels over...

    BeantwoordenVerwijderen