vrijdag 23 januari 2009

de échte nieuwswaarde


Dendermonde is even wereldnieuws. Heel erg is dat. Ik heb vanmorgen mijn eigen zoontje naar de onthaalmoeder gebracht. Ik kan misschien een beetje begrijpen wat die ouders nu meemaken. Als zij straks thuiskomen ademt hun hele huis nog toekomst uit. De kleertjes die ze gekregen hebben voor als hun kindje weer een paar maten groter zou zijn. Het speelgoed dat nog in de kast ligt om later te geven. Al die babyvoeding die nog staat te wachten op een volgende maaltijd. Misschien zelfs nog een hele lijn wenskaarten tegen de muur waarop alle geluk en een fantastisch nieuw leven wordt gewenst. Je kan dat met geen woorden beschrijven.

Maar wat is nu de echte nieuwswaarde van deze gruwel? Het feit dat een man een kinderdagverblijf is binnengegaan en er kinderen en verzorgsters heeft neergestoken? Op de website van Het Belang van Limburg staat op dit moment al een zinloze poll over het al of niet zinvol zijn van strengere beveiliging op kinderdagverblijven. Op dit ogenblik stemt al twee derde vóór. Dat is toch absolute onzin! Toen een paar dagen geleden gepeild werd naar de mening van diezelfde mensen over de mogelijke invoering van een snelheidsbeperking op autosnelwegen, was haast iedereen nog tégen. Terwijl dat toch ook om veiligheid - zelfs van kinderen - gaat en WEL een structureel probleem is. De kans dat er opnieuw een gestoord iemand een kinderdagverblijf binnenwandelt en verschrikkelijke dingen doet is heel erg klein. Natuurlijk kan je dat niet uitsluiten, maar het verleden leert dat zulke vergrijpen in ons land maar uiterst zelden voorkomen. Hechten we er dan precies daarom zo'n grote nieuwswaarde aan? Ik hoop het niet. Voor mij zit de nieuwswaarde hierin: hoe komt het dat de maatschappij erin slaagt mensen zodanig te isoleren dat ze zich onbegrepen, gefrustreerd, haatdragend gaan voelen, zodat enkelingen van hen zelfs tot zoiets in staat zijn. Waarom willen we die mensen die we niet kunnen of willen begrijpen steeds uit onze samenleving bannen, liefst zelfs wegsnijden? Dat die vraag eens gesteld wordt. Dát is voor mij de echte nieuwswaarde.

Enfin, ik ga nu Miel halen bij de onthaalmoeder. En je kan er van op aan dat hij vandaag nog een steviger knuffel krijgt dan anders.

1 opmerking:

  1. Je hebt helemaal gelijk, Stefan. Ik erger me ook wild aan dit soort impulsieve sensatiepolls. Daar hebben we in Nederland ook veel last van.

    Extra beveiliging werkt averechts. Het zorgt alleen maar voor angst en lost verder niets op. Voorkomen van frustratie en haat wel. Maar hoe?

    BeantwoordenVerwijderen