zaterdag 1 augustus 2009

Edward van de Vendel jarig


Vandaag wordt Edward van de Vendel 45. De boeken van Edward van de Vendel verschijnen aan een ongezien tempo, maar boeten nooit in aan kwaliteit. Er wordt wel eens gedacht dat toegankelijkheid en literaire kwaliteit niet samen lijken te gaan, maar van de Vendel bewijst alleszins het tegendeel. Als auteur is hij daar ook heel bewust mee bezig.

Edward van de Vendel schrijft voor alle leeftijden. Met zijn eerste gedichtenbundel, Betrap me (10+) wist hij me al te imponeren. Later volgden o.a. Bijna alle sleutels (10+), Aanhalingstekens (12+) en Supperguppie (6+, Woutertje Pieterse Prijs 2004, Zilveren Griffel 2004). In die gedichten bewijst van de Vendel een echte taalkunstenaar te zijn.

Maar ook met dramatische verhalen weet van de Vendel te beroeren, zoals in De dagen van bluegrassliefde (14+, Gouden Zoen 2000) over homoseksualiteit of De gelukvinder (14+) waarin vooral het eerste deel waarin een jongen tracht te overleven in een land waar de Taliban de plak zwaait, enorm beklijft.

Edward schreef ook de teksten voor prentenboeken als Dom konijn (6+, Zilveren Griffel 2001), het heerlijke Eén miljoen vlinders (6+, Zilveren Griffel 2008) en de reeks rond het jongetje Django (4+). Een bijzondere liefde heb ik voor Voor jou, voor wie anders? (6+), dat Edward maakte op vraag van illustrator Martijn van der Linden, en waar heerlijk gespeeld wordt met trouw en ontrouw in onvoorwaardelijke of berekende vriendschap.

Een beetje buiten categorie ten slotte is Gijsbrecht (12+, Gouden Zoen 1999), een geslaagde hervertelling van Vondels Gysbreght van Aemstel. Een boek zoals Edward er voor mijn part wel meer mag schrijven.

mijn score:
Betrap me =====
Gijsbrecht ====
Bijna alle sleutels ====
De dagen van bluegrassliefde =====
Dom konijn ====
Wat ik vergat ===
Superguppie ====
Eén miljoen vlinders ====
De gelukvinder ====
Voor jou, voor wie anders? ====

Geen opmerkingen:

Een reactie posten