maandag 17 augustus 2009

top 30 negenentwintig jaar geleden


Wie bevolkte de BRT Top 30 negenentwintig jaar geleden?

Sterke stijgers waren Benny Neyman met Ik Weet Niet Hoe (van 27 naar 16), Raymond van het Groenewoud met Je Veux De L'Amour (van 20 naar 10) en Upside Down van Diana Ross (van 17 naar 5).
Bob Marley & The Wailers waren lichtjes op de terugweg met Could You Be Loved (van 6 naar 8).
Op 3 stond Frank Sinatra met Theme From New York New York.
Olivia Newton-John & Electric Light Orchestra werden na drie weken op 1 naar de tweede plaats verwezen met Xanadu.
Die eerste plaats was nu voor The Winner Takes It All van Abba, dat pas de week ervoor als hoogste nieuwkomer op 5 was binnengekomen. Het nummer zou nog zeven weken op de toppositie blijven staan.

Weet je, ik ben een echte ABBA-fan. Niet alleen zorgt het Zweedse viertal voor de nostalgie naar mijn kindertijd. Maar zoveel jaren later kan ik ook niet anders dan toegeven dat Bjorn en Benny geweldige songschrijvers zijn en de stemmen van Agnetha en Frieda pure magie waren. The Winner Takes It All vind ik hun beste song. De sublieme eenvoud waarrond dit nummer is opgebouwd, de sprankelende stem van Agnetha die voortdurend in duet gaat met een vloeiende pianopartij. Dat de tekst van het lied niet veel voorstelt neem ik er zonder probleem bij.

Voor Agnetha had ik het trouwens wel. Die melancholische blik die ze in haar ogen kon leggen (zoals je kan zien in deze clip) liet zelfs mij als tienjarige niet onberoerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten