zondag 21 december 2008

Ted van Lieshout jarig


Vandaag wordt Ted van Lieshout 53. Ik maakte eerst kennis met Teds werk als dichter en illustrator. Maar ondertussen is hij een duivel-doet-al geworden in jeugdboekenland en werkte hij zelfs mee aan tv-series als Sesamstraat en Het klokhuis.

Het is niet gemakkelijk om een aantal van zijn boeken eruit te pikken. Begin een torentje van niks (12+) is alleszins een van mijn favoriete poëziebundels? Van Lieshout kreeg er in 1995 een Gouden Griffel voor. Het was de eerste keer dat de prijs naar een dichtbundel ging. Vorig jaar dong zelfs een van zijn dichtbundels mee naar een Gouden Uil: Van ansjovis tot zwijntje (8+).

Ook al bijna even oud, maar ondertussen haast een klassieker is Gebr. (14+, Zilveren Zoen 1997), een aangrijpend verhaal over een puber die via het dagboek van zijn overleden broer met hem communiceert.

De laatste jaren doet van Lieshout heel mooie dingen met zijn Papieren museum (12+), waarvan ondertussen al drie edities zijn verschenen. Bijzonder origineel zijn ook 3 en 4 (6+), zoekboeken waarbij beeldende kunst gelinkt wordt aan de wiskundige tafels van drie en vier.

Uitspraak van Ted van Lieshout: "Mijn gedichten moeten voor kinderen én volwassenen goed genoeg zijn. Vergeet niet dat kinderen en volwassenen met elkaar gemeen hebben dat ze kind zijn of zijn geweest; niet dat ze volwassen zijn of zijn geweest."

Ted, ik weet dat je deze blog wel eens bezoekt: van harte gefeliciteerd!

mijn score:
Begin een torentje van niks =====
Gebr. ===
Papieren museum ====
Van ansjovis tot zwijntje ====

1 opmerking: