donderdag 12 november 2009

balans van de boekenbeurs


Gisteren liep de Antwerpse Boekenbeurs ten einde. Ook ik ben er weer geweest. En wat me opviel is dat de beurs meer en meer het Festival van de Bekende Vlaming is geworden. Boeken van Piet Huysenttruyt, Goedele Liekens en Sanchez (The Block) stonden in grote stapels centraal bij hun uitgeverijen. Een lange wachtrij ook bij Urbanus, die zijn strips signeerde. Alhoewel, zelf tekent Urbanus natuurlijk niet. Dat doet Willy Linthout.

Ik ging ook naar een vertelvoorstelling van Gerda Dendooven. Een handvol kinderen en hun ouders luisterden mee. Maar opvallend was dat voor de voorstelling erna met Warre Borgmans veel meer publiek stond te wachten.

En daarmee verklap ik al een beetje hoe het er bij de stands van jeugdliteratuur aan toe ging. Zelfs gerenommeerde uitgeverijen als Querido veranderden het geweer van schouder. Waren er vorig jaar nog tafels vol boeken van Bart Moeyaert in de stand, dan moest je hem dit jaar in het rek aan de kant zoeken. De tafels waren nu ingenomen door boeken van Francine Oomen.

Waar natuurlijk ook een hele lange rij kinderen stond te wachten was bij een beroemde muis. Dat de muis geen Bekende Vlaming, maar eigenlijk een stel Italianen is wisten de kinderen waarschijnlijk niet. Ik vraag me trouiwens af hoeveel kinderen echt geloofden dat de schrijver van de Stiltonboeken in dat pak zat. Volgens mij heel veel. Kan je dit nog wel eerlijk noemen.

Blijkt dat de bezoeker van de Boekenbeurs gemiddeld slechts 40 euro uitgeeft. Als je je voorstelt dat er massa's boeken van Bekende Vlamingen en Populaire kinderboekenschrijvers zijn verkocht, dan denk ik dat er voor de (ik noem het maar) échte schrijvers niet veel meer overschoot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten