vrijdag 13 november 2009

Floortje Zwigtman jarig


Vandaag wordt Floortje Zwigtman 35. Floortje heeft nog niet veel boeken geschreven, maar met die enkele titels die ze op haar naam heeft staan maakte ze wel gauw duidelijk dat ze een supertalent is. Twee keer een Gouden Uil (tot nu toe de enige jeugdauteur die daarin geslaagd is), een Gouden en een Zilveren Zoen bewijzen dat.

Over Schijnbewegingen (15+, Gouden Uil 2006, Gouden Zoen 2006) is al zo vaak geschreven. Met dit boek balanceert Floortje op de grens tussen jeugdliteratuur en volwassen literatuur. De opvolger Tegenspel ligt nog op mijn nachtkastje te wachten om gelezen te worden.

Maar veel liever wil ik het hebben over Wolfsroedel (14+, Gouden Uil 2003, Zilveren Zoen 2003). In de pers werd destijds vooral gediscussieerd of dit wel literatuur voor kinderen was. Het boek kreeg vaak het label 11+ opgeplakt. Laat me duidelijk zijn, Wolfsroedel is geen literatuur voor jonge kinderen, maar wie de veertien gepasseerd is, krijgt een ongemeen intrigerend boek. Wolfsroedel is een kruising tussen een historisch verhaal, een avonturenroman, een onvervalste thriller en horror. Dat maakt het voor mij tot het spannendste boek dat ik ooit gelezen heb.

Uitspraak van Floortje Zwigtman: "Ik vind het erg leuk om boeken te schrijven die in een andere tijd of een ander land spelen. Het hedendaagse Nederland ken ik te goed om het boeiend te vinden. Ik schrijf liever boeken waarbij ik zelf ook voor verrassingen kom te staan, bijvoorbeeld tijdens het onderzoek dat vooraf gaat aan het schrijven. Het graven in stapels boeken, het bezoeken van plaatsen die een rol spelen in je boek, het je helemaal inleven vind ik geloof ik nog wel het spannendste."

mijn score:
Spelregels ====
Wolfsroedel =====
Schijnbewegingen ====

Geen opmerkingen:

Een reactie posten