dinsdag 5 januari 2010

gelezen in de maand december

Het verhaal van de beer met zijn zwaard (Davide Cali en Gianluca Foli) - 5+ ===

Anton en het kerstcadeau (Ole Könnecke) - 5+ ===
Alweer het derde boek van Anton, maar in tegenstelling tot de twee vorige nu voor oudere kleuters geschreven. De verhaallijn is minder verrassend deze keer. Maar de tekenstijl van Könnecke, die de klare lijn wel van Hergé geërfd lijkt te hebben, is weer fantastisch. Opnieuw gebruikt hij weer slechts enkele kleuren om een aparte sfeer te scheppen, deze keer grijs, blauw, oranje en wit. Ik ben alleszins een fan.

Paniek in Ploenk (Henk Hardeman en Saskia Halfmouw) - 9+ ===
Een qua taal goed geschreven dertien-in-een-dozijn-verhaal, maar toch vooral niet meer dan dat. Graag had ik deze schrijver eens een originele verhaallijn zien uitwerken, want schrijven kan hij volgens mij wel.

Leopold Leeuw (Loes Hazelaar en Nanne Meulendijks) - 8+ ===
Drie kortverhalen over een leeuw die het niet gemakkelijk heeft koning te zijn. Heel aardig en origineel geschreven, waarbij vooral de gelaagde humor opvalt. Het derde verhaal kan echter niet tippen aan de eerste twee.

2 opmerkingen:

  1. Ik lees je boekbesprekingen en leestips altijd met veel plezier. Lees je ook zoveel boeken voor volwassenen? Als dat zo is, zou je die dan ook eens op je blog willen bespreken? Ik ben altijd op zoek naar goede boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Stefan,

    Ik kwam gisteren via Google hier terecht, vandaar mijn late reactie.

    Vermoedelijk is mijn boek 'Zebedeus en het zeegezicht'(2004) meer in de richting van wat jij bedoelt. Ik vond en vind het zelf nog steeds een van mijn meest geslaagde boeken. Helaas verkocht het voor geen meter en is het nu vrijwel nergens meer te krijgen. Wellicht kun je het nog vinden in de bibliotheek.

    Ik heb meer werk op stapel staan met een wat origineler verhaallijn, zoals jij het noemt, maar uitgevers zijn daar tegenwoordig niet erg happig meer op. Reden: de boekhandel ziet er geen brood in. Ziedaar het dilemma. Ik probeer derhalve de wat meer doorsnee maar wel succesvolle boeken ('entertainments' zoals Graham Greene ze noemde) af te wisselen met boeken die wat zwaarder zijn qua inhoud. Maar het blijft schipperen.

    Overigens staat 'Paniek in Ploenk' nu wel op de tiplijst voor de Nederlandse Kinderjury, evenals destijds de twee voorgangers in deze serie. Maar achter Ploenk heb ik nu definitief een punt gezet.

    Ben benieuwd wat je van Zebedeus vindt...

    Vriendelijke groet,
    Henk Hardeman
    www.henkhardeman.nl

    BeantwoordenVerwijderen