zaterdag 6 februari 2010

gelezen in de maand januari

De wei van koe (Paul de Moor en Martijn van der Linden) - 6+ =====
De wei geurt naar herfst en munt. De dag gloeit. "Wat een plek!" zegt Koe.
Een boek met enkel eenlettergrepige woorden. Maar een onomstootbaar bewijs dat een literair kinderboek voor beginnende lezers echt kan.

Een wel heel bijzondere kerst (Kristien In'-t-Ven en Geert Vervaeke) - 6+ =====
De aantrekkelijke vormgeving deed me besluiten dit boek te lezen, maar het verhaal bleek een tegenvaller. Nogal rommelig allemaal. Soms lijken er wel stukken te ontbreken.

Reis naar het einde van de wereld (Henning Mankell) - 12+ =====
Het vierde deel over Joel, die zich in dit verhaal losmaakt van zijn vader en zijn teruggevonden moeder en de stap zet naar de volwassen wereld. Erg droog, maar toch mooi en vlot verteld. Een boek dat zeker ontroert. Op de rug staat dat het boek geschikt is voor 10+, maar de thematiek lijkt me toch meer voor 12+.

Als niemand kijkt (Marjolijn Hof en Iris Kuijpers) – 14+ =====
Er bestaat zoiets als het Marjolijn Hof-kwaliteitslabel: dramatische gebeurtenissen via een originele invalshoek toch luchtig en geestig vertellen. Dit boek draagt dat label niet. De invalshoek mocht Marjolijn sowieso niet zelf bedenken. Het verhaal is immers het waargebeurd verhaal van Iris Kuijpers, dat is nu eenmaal eigen aan de Slashreeks. Luchtigheid en geestigheid zouden hier trouwens niet gepast hebben. Het verhaal dat overblijft is zeker niet slecht, maar nu ook weer niet van wereldformaat. Misschien dat Iris Kuijpers daarvoor toch net iets te weinig te vertellen had.

De schilder, de duif en de dingen (Paul de Moor) - 10+ =====
Heel poëtisch sfeerportret van het dorp waarin kunstenaar Roger Raveel opgroeide en welke invloed dat had op zijn werk. De score die ik geef is vanuit mijn standpunt als volwassene, want ik stel me de vraag of er kinderen zijn die dit willen lezen. Ik vrees dat het daarvoor metaforisch veel te ver gaat. Hier schreef ik daar een opiniestuk over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten