vrijdag 16 april 2010

uitdunnen


Help! Na jaren verzamelen is mijn collectie kinder- en jeugdboeken ongeveer 800 boeken groot. Mijn boekenrek in mijn vorig huis stond allang vol. De rest zat in dozen op zolder.
Maar nu ik verhuisd ben heb ik me twee identieke oude eiken boekenkasten aangeschaft (lang leve Kapaza). Zo met doorzichtig glas in de deurtjes zodat je de boeken goed ziet staan.

Maar vanaf nu wil ik alleen nog maar die boeken bewaren die me op de een of andere manier enorm geraakt hebben. Ik wil mijn verzameling echt uitdunnen. Ik hou die boeken waarvan ik denk: ooit moet ik die nog eens herlezen (al weet ik best dat het er toch nooit van komt, ik heb gewoon nog te veel om te lezen). Maar de rest moet weg. Ook al zijn die goed, echt wel goed of toch wel echt heel erg goed. Hooguit honderd wil ik er overhouden. En komt er een nieuw bij, dan moet er een ander uit. Wat ik dan na jaren overhoud moet echt iets zijn om van te likkebaarden (ik zoek nog een beter superlatief).

Maar ondertussen zit ik dus met pakweg 700 boeken te veel. Iemand een idee wat ik er mee kan doen?

2 opmerkingen:

  1. Ik wil mijn adres wel even sturen...

    Zonder gekheid, er moet toch wel een goed doel zijn dat daar op zit te wachten?

    Maareh, ik ben wel erg benieuwd of je het ook gaat doen. Want boeken weggooien die je goed vindt, dat is heeeeel moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit met hetzelfde probleem. Goede boeken gooi je niet weg, je wilt ze geven aan iemand die er plezier aan beleeft. Hoe vind je die?

    BeantwoordenVerwijderen